söndag 30 maj 2010

Det är så mysigt












att baka så igår efter vi varit på marknaden så bakade jag tre sorters kakor.
Lingonrutor, Jordnötsbitar och Julias Drömmar.

Här kommer recept på Lingonrutorna.
ca 20 st.
150 gram smör
4 dl vetemjöl
1 1/2 dl strösocker
3 tsk bakpulver
1 ägg

Fyllning:
2 dl Lingonsylt
1 1/2 dl havregryn
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 gram smör

Och så här gör du :
Sätt på ugnen på 200 grader.
Blanda rumsvarmt smör med socker.
Häll i mjöl blandat med bakpulver och rör om ordentligt.
Rör ner ett ägg och blanda väl.
Bred ut smeten på en smord form ca 20 x 30 cm ( eller bakplåtspapper på)
Bred på lingonsylten
Smält smöret till fyllningen.
Blanda havregryn, socker och vaniljsocker.
Häll det smälta smöret över och blanda väl.
Fördela fyllningen jämt över lingonsylten.

Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 15 min.

Låt den sen svalna och skär sen i lagom stora rutor.

Mina barn är inte så förtjusta i lingonsylt, men den här kakan gick hem :-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Lingonrutor är en av mina favoritkakor. Har aldrig bakat dem själv men jag har ju som tur är en snäll mamma som bakar dem ibland.
/Gabriella